В Європі планують відродити нічні потяги зі спальними вагонами, які з’єднають столиці
В той час, коли Україна поступово відмовлялася від нічних поїздів із місцями для спання на користь сидячих денних маршрутів з поясненнями, що вся Європа так пересувається від міста до міста, наші сусіди навпаки вирішили відновити нічні перевезення по Європі.
Німеччина, Австрія, Швейцарія і Франція звернулися до ЄС з проханням підтримати розвиток мережі нічних поїздів зі спальними вагонами в Європі, – повідомляє Politico. Чотири країни запланували запустити сполучення між Віднем і Парижем до кінця 2021 року, а вже 2023 року зв’язати Берлін з Парижем і Брюсселем. Також заплановано сполучення між Римом, Барселоною і Цюрихом.
Пропонується пряме залізничне сполучення Варшава-Вільнюс, Варшава-Прага, Берлін-Копенгаген, Берлін-Брюссель, Берлін-Париж, Париж-Мадрид і Мадрид-Лісабон. Ми сподіватимемося, що у майбутньому, принаймні українська столиця та Львів долучаться до цих європейських столиць. А можливо і Одеса, Дніпро та Харків з’єднаються з транс’європейською залізничною магістраллю.
Політика скорочення викидів вуглецю від транспорту може оживити залізничний транспорт в Європі. Кілька країн ЄС збираються запустити мережу нічних потягів зі спальними вагонами.
У реалізації цього плану беруть участь австрійська залізнична компанія Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), німецька Deutsche Bahn, французька SNCF і швейцарська SBB.
Відзначається, що всього кілька років тому Німеччина відмовилася від нічних поїздів зі спальними вагонами, пославшись на відсутність попиту, і продала послугу ÖBB. Однак нинішня політика ЄС щодо скорочення викидів змушує Берлін переосмислити цю ідею.
Загалом, більшість європейських країн відмовилися від спальних вагонів багато років тому, щоб скоротити витрати. Однак деякі компанії, в тому числі Deutsche Bahn, знову почали просувати послуги нічного транспорту.
Видання зазначає, що ця ініціатива поки що навряд чи зможе скласти конкуренцію бюджетним авіаперевізникам. Тільки Ryanair перевезла 152 млн пасажирів у 2019 році. Водночас ÖBB сподівається подвоїти кількість своїх пасажирів до 3 млн за рахунок 26 нічних напрямків в наступному десятилітті.
Відродження мережі прямих залізничних маршрутів 1960-х років між великими європейськими столицями, відомої як (транс’європейський експрес), є ключем до досягнення вуглецевої нейтральності в ЄС до 2050 року. Про це йдеться у спільному звіті екологічних організацій Німеччини, Польщі, Іспанії та Франції, передає The Guardian.
Раніше через кордони європейських держав проходило 365 залізничних колій, зараз продовжують роботу тільки 149. На частку залізниць наразі припадає лише 8% всіх пасажирських перевезень в країнах-членах ЄС, популярність авіаперельотів на невеликі відстані виросла через падіння цін.
Trans Europe Express функціонував з 1957 року, по залізничній мережі курсували спеціально побудовані поїзди, які пропонували в основному перевезення першого класу. Мережа припинила роботу в 1980-х роках і була частково замінена поїздами EuroCity, а пізніше високошвидкісними поїздами.
У звіті також говориться, що прямі зв’язки між столицями, такими як Париж і Берлін, можуть зробити значний внесок в скорочення викидів вуглецю.
Ще у вересні минулого року міністр транспорту і цифрової інфраструктури Німеччини Андреас Шойер представив міністрам транспорту ЄС пропозиції щодо створення нової мережі транс’європейського залізничного експреса на основі тієї, що працювала раніше.
У звіті екологічних організацій відзначається, що при перельоті з Парижа в Берлін рівень CO 2 як мінімум в шість разів вищий, ніж під час поїздки на поїзді.
Згідно з оцінками, внутрішньоєвропейські польоти на відстань менше 1000 км виробляють 28 метричних тонн CO2 щорічно. Сімнадцять з 20 найбільш часто використовуваних повітряних маршрутів в Європі проходять на відстані менше 700 км.
«Теоретично майже всі ці поїздки можна було б перевести на залізничний транспорт», – йдеться у звіті.
У документі стверджується, що європейська залізниця зараз схожа на «клаптеву ковдру» національних систем. Повідомляється, що більшість маршрутів зупиняються на кордоні або закінчуються прямо на іншій стороні, що змушує мандрівників кілька разів міняти поїзд, щоб дістатися з однієї столиці в іншу.
У звіті пропонується пряме залізничне сполучення Варшава-Вільнюс, Варшава-Прага, Берлін-Копенгаген, Берлін-Брюссель, Берлін-Париж, Париж-Мадрид і Мадрид-Лісабон.
Нагадаємо: минулого місяця Німеччина, Австрія, Швейцарія і Франція звернулися до ЄС з проханням підтримати розвиток мережі нічних поїздів зі спальними вагонами в Європі. Чотири країни запланували запустити сполучення між Віднем і Парижем до кінця 2021 року, а у 2023 році зв’язати Берлін з Парижем і Брюсселем. Також заплановано сполучення між Римом, Барселоною і Цюріхом.
Міністр транспорту Німеччини Андреас Шеуер у вересні попередньо висловив думку, що мережа маршрутів, що процвітала в 1960-х і 70-х роках, може бути зразком для нового відновлення сполучень з 2025 року.
Транс Європа Експрес була першокласною послугою, запущеною в 1957 році, яка на своєму піку обслуговувала більше 31 різних маршрутів, включаючи прямі сполучення між ключовими європейськими столицями.
Її розкішні поїзди припинили рух в 1995 році, оскільки він програв на короткі рейси та бажання національних урядів інвестувати у внутрішні швидкісні залізниці. Після 2000 року залізничні оператори також повинні були платити плату за доступ до колії, оскільки вони перетинають кордони, які часто були надмірно високими.
Стверджується, що в багатьох випадках існуюча інфраструктура дозволить новим маршрутам запрацювати і що мова йде про поліпшення координації розкладів руху.
«Потрібен європейський дух у плануванні та управлінні залізничними послугами та підтримка нових міжнародних послуг. У 1960-70-х роках мережа прямих трансконтинентальних служб з’єднала Європу через кордони – Trans-Europe Express (TEE) », – йдеться у звіті.
«Ця спільна діяльність французької, німецької, швейцарської, голландської, бельгійської, люксембурзької та італійської залізниць пропонувала лише першокласні послуги і лише пов’язувала ряд країн західної та центральної Європи; проте ідея може послужити відправною точкою. Поїзди TEE зупинялися лише у великих містах і це часто дозволяло мандрівникам планувати подорожі , які вони здійснювали туди і назад за один день».