Парламент збільшить прожитковий мінімум та прив’яже його до середньої зарплати
Верховна Рада прийняла за основу законопроєкт №3515 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення, – повідомляє Економічна правда.
Таке рішення підтримали 253 нардепи.
Закон змінює визначення прожиткового мінімуму. Встановлюється, що це прийнятний рівень витрат, який дозволяє підтримувати достатній рівень життя людини, притаманний суспільству.
Згідно з пояснювальною запискою, законопроєкт розроблено з метою забезпечення права громадян на достатній життєвий рівень шляхом запровадження нової методології розрахунку прожиткового мінімуму, на базі якого встановлюються основні державні соціальні гарантії та соціальні виплати.
“Щодо структури законопроєкту №3515: він складається з 4 частин. Перше – це відв’язка прожиткового мінімуму, друге – методологія, третє – яким чином буде визначатись зарплата, якщо ми відв’яжемо прожитковий мінімум від кратності зарплат. І четверте – це трансформація, як ми маємо нарешті досягти того прожиткового мінімуму, який реально має бути в Україні”, – сказала голова комітету з питань соцполітики Галина Третьякова, представляючи законопроєкт.
Документом планується прив’язати відсоткове співвідношення розміру прожиткового мінімуму до середньомісячної заробітної плати. Кожного року відсоток збільшуватиметься на 1.
Так, передбачається, що прожитковий мінімум має встановлюватися у відсотковому співвідношенні до середньомісячної заробітної плати в Україні за рік, що передує року формування Державного бюджету на наступний рік, з урахуванням прогнозного рівня інфляції поточного року. Відсоткове співвідношення розміру прожиткового мінімуму до середньомісячної заробітної плати має становити не менше:
- у 2021 році – 40 відсотків;
- у 2022 році – 41 відсотків;
- у 2023 році – 42 відсотків;
- у 2024 році – 43 відсотків;
- у 2025 році – 44 відсотків;
- у 2026 році – 45 відсотків;
- у 2027 році – 46 відсотків;
- у 2028 році – 47 відсотків;
- у 2029 році – 48 відсотків;
- у 2030 році – 49 відсотків;
- у 2031 році – 50 відсотків.
У 2021 році встановили загальний показник прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць у наступному розмірі:
- із 1 січня — 2189 грн;
- із 1 липня — 2294 грн;
- із 1 грудня — 2393 грн.
Як відзначив депутат від Олександр Корнієнко, фракція голосуватиме за цей законопроєкт.
“Це один з ключових елементів соціальної реформи. Прожитковий мінімум, через те, що до нього прив’язано дуже багато інших показників: штрафів, виплат тощо, він став за цей час недоторканою скрижаллю, якої краще не торкатися. Але ж ми рухаємося в бік європейських стандартів і зв’язувати мінімальну зарплату з прожитковим мінімумом”, — зазначив депутат.
За його словами, в кінцевому результаті, це вплине на рівень пенсійного забезпечення та інших виплат, зокрема з безробіття.
Депутат від партії “Голос” Ярослав Железняк зазначив, що прожитковий мінімум варто прив’язувати до заробітної плати, втім потрібно відв’язати його від інших виплат, зокрема штрафів.
На сьогодні реальний прожитковий мінімум більш ніж удвічі перевищує законодавчо встановлений – наближення його розміру до фактичного значення стримує те, що до його величини прив’язано понад 180 різноманітних видів виплат, заявили у Мінсоцполітики.
Міністерство соціальної політики орієнтовно оцінює прожитковий мінімум в 4,1 тисяч гривень на місяць замість нинішніх 2,27 тисяч грн/місяць, а середній показник цієї величини має становити 4,546 тис грн порівняно з нинішніми 2,189 тис грн.
Раніше міністр соціальної політики Марина Лазебна говорила, що реальна вартість прожиткового мінімуму в Україні на сьогоднішній день становить 4,2-4,3 тисячі гривень.
Якщо фактичний розмір прожиткового мінімуму протягом трьох місяців перевищує більш ніж на 10% розмір затвердженого прожиткового мінімуму, Кабінет міністрів на основі моніторингу виконання держбюджету має розглянути підвищення розміру прожиткового мінімуму.
Орган виконавчої влади, що забезпечує систематичне дослідження витрат домогосподарств, для спостереження за динамікою рівня життя в Україні повинен проводити опитування домогосподарств щодо фактичних витрат на продукти харчування, непродуктові товари, послуги, догляд за дітьми та відсоткового розміру заощаджень у структурі витрат домогосподарств.
Під домогосподарством розуміється деклароване економічне об’єднання одного/двох/декількох осіб, які ведуть спільний облік доходів та витрат, що оподатковуються податком на доходи фізосіб.
Для призначення допомоги відповідно до закону про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям має застосовуватися рівень забезпечення прожиткового мінімуму, який щорічно визначається законом про держбюджет на відповідний рік.
Так, до 2025 року Кабміну доручають забезпечити створення органу виконавчої влади, діяльність якого буде спрямована на систематичне дослідження витрат домогосподарств, та затвердити методологію формування прожиткового мінімуму, розрахунок якої базуватиметься на фактичних витратах домогосподарств.
Прописана зміна підходів до встановлення розмірів посадових окладів: не в залежності від прожиткового мінімуму, а від мінімального розміру посадового окладу для відповідних категорій працівників, який передбачається затверджувати законом про держбюджет на відповідний рік.
Для визначення штрафів та грошових стягнень за адміністративні, кримінальні та інші порушення передбачено застосовувати розрахункову одиницю, що затверджується законом про державний бюджет.
Також врегульовуються питання щодо плати за надання адміністративних послуг.