Фільм “Рутенія” – гарний крок із повернення українського унікального і упізнаванного обличчя

25.07.2020 12:47   -
Автор:

24 липня відбувся перший передпрем’єрний  показ історико-дослідницького фільму «Рутенія. Повернення Коду Нації». У Києві показали стрічку про українську символіку та візуальну ідентичність; прем’єра  запланована на день прапора й день Незалежності, відбудеться одразу в декількох країнах, де є великі українські діаспори, – інформує «Нове українське кіно – Незалежний проєкт про сучасне українське кіно».  

Відбулася безпечна презентація в умовах особливостей карантину. Фільм про історію виникнення українського письма, яке було заборонене 1710 року після введення царем Петром І так званої «гражданки» – наближений за графікою до західноєвропейського, новий спрощений друкований шрифт, який отримав назву «гражданська азбука» або «гражданка», був виготовлений західноєвропейськими майстрами в Західній Європі для спрощення типографського набору на друкованих верстатах, виготовлених в тій же Західній Європі.

Так відбулося спрощення та уніфікація, а унікальність нашого письма автентичної української абетки принесено в жертву. 

Завдяки такій одноманітній візуалізації мови, ми й досі візуально не відірвалися від московщини, хоча вже давно стали незалежними, ми й надалі є продовженням московського візуального простору.

Фільм став одним із переможців Дванадцятого конкурсного відбору Держкіно і отримав державну підтримку розміром 579 тис. 525 грн. (78,52 % загальної вартості виробництва фільму). Режисером картини є Антоніна Готфрід, автори сценарію – Наталія Яковлева та Антоніна Готфрід, продюсер фільму – Наталія Яковлева,  інформує «Нове українське кіно».

За словами авторів фільму, «Рутенія. Повернення Коду Нації» показує історію виникнення писемності в Європі та створення унікального українського шрифту: «Ми «одягаємо» бренд Україна разом із кращими спеціалістами: художниками, дизайнерами, маркетологами, істориками, тату-майстром та видатним каліграфом, лауреатом Шевченківської премії Василем Чебаником, який відтворив аутентичну українську абетку – РУТЕНІЮ, і перетворив її на стильний, вражаючий і модний шрифт».

Через те, що людина деградує швидше  як прогресує, її легко звабити спрощенням «какаяразніца», адже московська держава поступово і невпинно змінювала психологію українців, намагалася перепрограмувати генетичну пам’ять народу; вони не гребували нічим, аж до винищення геноцидом. Аале був інший невідмовний спосіб поступового налаштовування українців за московським стандартом: змінювали стандарти, естетичні смаки, моральні принципи, традиції тощо. Адже візуальне надзвичайно впливає на підсвідомість, розмиває ідентичність та унікальність. Ми все це можемо спостерігати на власні очі, коли молоді українці, які народжені в незалежній країні, досі тягнуться до всього московського, їхні смаки відгукуються на московські низькосортні естетичні канони, якими тривалий час годували їхніх батьків-дідів, привчали до низькоякісного продукту, який витіснив не лише рідне українське, а навіть перемагає визнані світові шедеври. Тож нам ще довго доведеться лупати цю скелю, вичавлювати із себе цю отруйну пошлость, яка нас тримає в сфері впливу московщини.

Це фільм про шрифт, символіку й українську візуальну ідентичність. У ньому використано матеріали та результати багаторічних досліджень кандидата історичних наук Олександра Босого, авторський доробок Василя Яковича Чебаника та матеріали проєкту Дмитра Лісенбарта «Графіка Української мови».

Автор “Рутенії” Василь Чебаник—  видатний каліграф, художник-графік, член Національної спілки художників України (1970). Заслужений діяч мистецтв України (1979), професор (1980), член-кореспондент Національної академії мистецтв України (2013). Лауреат Шевченківської премії (2019) та є художнім виконавцем Конституції України у Верховній Раді, на котрій складають Присягу Президенти України.

Абетку вже відтворили і зафіксували у цілісній графіці, проте ще має відбутися її повернення в публічний простір — на вивіски, в документи, офіційні назви.

Адже шрифт не живе окремо, а завжди є частиною чогось утилітарного: книжки чи  газети, рекламного напису, логотипу чи звичайного sms. Це стосується і «Рутенії».

Офіційний тизер фільму:

Автор – Боніфацій