Європейські порти допомагають Кремлю наживатися на газі: в FT назвали країни, що причетні
Понад 20% російського скрапленого газу (СПГ), який надходить до портів Європейського Союзу (ЄС), у результаті переправляється до інших частин світу. Таким чином, європейські порти, по суті, дозволяють Кремлю нарощувати нафтові доходи, незважаючи на всі спроби їх обмежити.
Нідерланди та Великобританія – найбільші нафтові хаби Європи – заборонили перевалку російського СПГ. Проте партії російського газу регулярно перевантажуються з одного танкера на інший у Бельгії, Франції та Іспанії, пише Financial Times (FT).
За даними Інституту енергетичної економіки та фінансового аналізу, з 17,8 млрд кубометрів російського СПГ, що надійшов до ЄС із січня по вересень 2023 року, 21% було перевантажено на судна, призначені для країн, що не входять до ЄС, включаючи Китай, Японію та Бангладеш..
Найбільше газу з РФ пройшло через порти Зебрюгге (Бельгія) та Монтуар-де-Бретань (Франція). На відміну від вугілля та нафти, російський газ не потрапив під санкції ЄС, але Європейська комісія заявила, що держави-члени повинні позбутися російського викопного палива до 2027 року.
Зміна танкерів, які перевозять паливо, є дуже важливою для Росії. Завдяки цьому Кремль може розвантажити судна свого арктичного флоту. “Перевалка зазвичай відбувається між російськими танкерами льодового класу, які курсують між півостровом Ямал і північно-західною Європою, і звичайними СПГ-танкерами, які потім вирушають в інші порти, звільняючи судна льодового класу для повернення на північ”, – йдеться в матеріалі.
Саме до портів Бельгії, Іспанії та Франції надходять значні обсяги газу від російського заводу “Ямал СПГ”, розташованого в Сибіру. Його найбільшими акціонерами є російський енергогігант “Новатек”, Китайська національна нафтогазова корпорація та французька енергетична компанія TotalEnergies.
Європейські представники захищають продовження імпорту газу з Росії, посилаючись на довгострокові контракти, укладені до повномасштабної війни. У разі їхнього розриву, європейські компанії будуть змушені платити компенсації Росії. Наприклад, бельгійська газова компанія Fluxys має 20-річний контракт з “Ямалом”, який закінчується тільки в 2039 році.
Однак у Міністерстві енергетики Бельгії вже заявили, що ” рішуче налаштовані на вирішення цієї проблеми ” та “збирають дані про ефективні підходи”. “Ми визнаємо важливість пошуку шляху, який не поставить під загрозу безпеку постачання на європейський континент”, – зазначили у відомстві.
Натомість Міненерго Франції визнало, що не планує перешкоджати перевалюванню російського СПГ. “Франція та Європа значно знизили споживання російського газу, диверсифікувавши свої джерела постачання”, – заявили у відомстві.
Єврокомісії має інші плани. Комісар з енергетики Кадрі Сімсон заявила у вересні-2023: “Ми можемо і маємо скоротити експорт російського ЗПГ, щоб повністю відмовитися від нього“. Вже в грудні планується узгодження нових правил, які дозволять країнам-членам ЄС перешкоджати доступу російських та білоруських операторів до газової інфраструктури ЄС.
За матеріалами OBOZ.UA.