Чому ціни на бензин не падають?

11.02.2019 13:00

З кінця жовтня 2018 року для українського ринку нафтопродуктів характерний тренд зниження цін. Преміальні марки бензину за три місяці втратили від 3,5 грн за літр до 4,5 грн за літр. Приблизно таку ж динаміку демонструє і дизельне пальне.

Про це повідомляє Інтернет-видання "ДНІПРО. ГОЛОВНЕ" з посиланням на "Економічну правду".

Профільні експерти стверджують, що ринок зберіг потенціал для подальшого зниження цін, яке, за різними оцінками, може становити 2-3 грн за літр. Утім, відбудеться воно чи ні — залежить не тільки від власників АЗС.

Як відомо, на вартість пального впливають ціни на нафту, курс гривні та податки. Проте у рік виборів починає діяти ще один фактор: збір "данини". Трейдерів починають "трусити" різні контролери, що зменшує шанси на зниження цін.

За словами учасників ринку, така поведінка стала традицією і мало хто вірить, що зараз ситуація зміниться. Що ж буде з цінами на пальне та чого чекати водіям після президентських виборів? 

Що відбувається з цінами

Якщо на початку грудня 2018 року літр бензину А-95 в середньому коштував 31,5 грн за літр, то в лютому 2019 року ціна опустилася до 28,5 грн за літр. Найбільш суттєве зниження відбулося у грудні, з січня ціни були більш-менш стабільними.



Така ж ситуація в роздробі була на ринку дизельного пального. У грудні літр ДП в середньому коштував 31,3 грн, у лютому — 28,4 грн. Січень теж був спокійним.



Динаміка цін на ринку автомобільного газу (LPG) протягом цього періоду була іншою. У грудні літр зрідженого газу коштував 15,8 грн, зараз — в середньому 10,8 грн. Окремі мережі знижували ціну навіть до 9,3 грн за літр.



Таким чином, за два місяці ціни на автомобільний газ впали на 5 грн за літр, а бензин та дизель подешевшали в середньому на 3 грн за літр.

Найбільше вплинула на зниження цін на бензин та дизель ситуація на світовому ринку нафти.

Так, на початку жовтня 2018 року ціна бареля американської сировини марки Brent була на піку своєї річної вартості і сягала 86 дол. Після цього почалося стрімке падіння і вже 25 грудня нафта досягла дна — 50 дол за бар.

Однак в грудні члени ОПЕК та інші країни домовилися скоротити видобуток нафти, після чого ціни повернулися до позначки 61-62 дол за бар.



Інший важливий фактор, який впливає на ціни на ринку, — курс гривні. Як відомо, більшість трейдерів купують пальне за долари, а продають за гривні, тому падіння курсу національної валюти може призвести до збитків для власників мереж АЗС.

З квітня по грудень 2018 року курс перебував у межах 27,7-28,1 грн за дол, лише в середині грудня гривня ненадовго зміцнювалася до 27,4. Однак з 7 січня українська валюта почала стрімко зміцнюватися і закріпилася на рівні 26,9 грн за дол.

Оскільки кожна гривня в курсі означає плюс або мінус 80-90 копійок в ціні літра бензину, найближчим часом можна очікувати, що пальне продовжить дешевшати.

"Курс впав. Чекаємо. Період між зміною курсу і зміною цін становить 11-13 днів. При цьому на зниження курсу трейдери реагують швидше, ніж на підвищення", — розповідає директор науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. Він заспокоює, що така ситуація — не тільки в Україні, а й у державах Євросоюзу.
 
Потенціал є, але...
 
Навіть якщо пальне найближчим часом втратить у ціні ще близько гривні завдяки її зміцненню до долара, виникає питання, чи достатнього цього. Опитані ЕП експерти впевнені, що потенціал для зниження цін суттєвий, проте є кілька важливих нюансів.

"Ціни на бензин та дизель повинні були знизитися ще до Нового року, коли нафта пішла вниз. Бензин повинен коштувати менше, як мінімум, на три гривні", — заявив аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.

На його думку, споживачі не до кінця відчули падіння цін на нафту, бо трейдери намагалися компенсувати не дуже вдалий щодо маржинальності 2018 рік. "Продавці не отримали очікуваного заробітку і вирівнюють свою економіку. Тим не менш, ніщо не заважало власникам АЗС знизити ціни мінімум на 2-3 грн", — додав Сіренко.

"Я не вважаю ціни абсолютно ринковими. Так, трейдери могли б знизити ціни більш суттєво. У нас, на жаль, останнім часом створювався ринок, який повністю відповідає загальноекономічній і загальнополітичній ситуації, коли низка факторів порушує ці ринкові відносини", — погоджується Рябцев.

Є ще одна причина, через яку вартість пального залишається завищеною: трейдери перестали конкурувати ціною, вони конкурують програмами лояльності. Така тенденція спостерігається в останні кілька років у великих мережах.

"Для лояльних покупців ціни на пальне набагато нижчі, ніж для інших споживачів. Це може бути 2-3 грн за літр, іноді — ще більше. На вивісці ціна не змінюється, а знижки лояльним клієнтам зростають", — пояснює Рябцев.

Останнім часом купони на знижку на будь-яке пальне можна безкоштовно отримати на касах супермаркетів, які співпрацюють з мережами. Такі знижки сягають 4 грн за літр. Це також підтверджує, що ціни на пальне можуть бути завищені.

Представник НТЦ "Психея" Сергій Сапегін погоджується, що ціни на бензин трохи відстають від курсової динаміки, але додає, що подорожчання нафти з 55 дол за бар до 62 дол за бар також зіграло свою роль у цьому процесі.

"Є потенціал для зниження ціни через оптимізацію роботи АЗС, оскільки на ринку їх багато і вони дорогі в обслуговуванні. Проте в короткостроковій перспективі цього не станеться, тим більше — в період президентських перегонів", — додав експерт.

Данина виборам

Вибори президента в Україні впливають на все і на ринок нафтопродуктів, як виявляється, теж.

"До виборів з мереж АЗС будуть збирати "данину". Це традиція. "Данина" —  неофіційна. Відповідно, якби трейдери й могли знизити ціни, вони цього не зроблять, бо треба заплатити. Я не думаю, що щось зміниться цього року", — розмірковує Рябцев.

"Усі вважають, що трейдери найбагатші і їх можна "потрусити". Податкова, ДСНС, інші контрольні органи приходять і вимагають "данину", — додає експерт.

Це підтверджує і Сапегін. За його словами, перед виборами трейдери будуть боротися за збільшення надходжень задля фінансування передвиборних кампаній.

На його думку, це може уповільнити зниження цін, яке спостерігається останнім часом.

"Судячи з усього, буде два тури виборів, тож політична невизначеність не закінчиться в кінці березня. У квітні закінчиться період низького сезонного попиту і почнеться пожвавлення, у першу чергу — в закупівлі дизельного пального", — каже експерт.

За його словами, з середини лютого підвищиться попит на оптовому ринку, що спричинить зростання цін і в роздробі. "У короткостроковому періоді ціни на бензин і дизельне пальне не зміняться. В подальшому подорожчає дизель, а потім — і бензин, а це потягне за собою зріджений газ", — говорить Сапегін.

Комментарии
Последние записи в блогах

Уряд виділив 1,4 млрд грн на підтримку малих міст. Рішення про спрямування коштів на підтримку малих міст та селищ за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій схвалили 10 липня.

Подробнее

З початку 2019 року 41,7 тисячі мешканців Дніпропетровської області надали до фіскальних органів декларації про майновий стан та доходи за 2018 рік. Загальна сума задекларованих ними доходів склала 4 млрд 246,5 млн гривень. Це на 1 млрд 453,4 млн грн. більше ніж минулого року.

До сплати за результатами декларування підлягає понад 101 млн грн податку на доходи фізичних осіб, що на 9,3 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року. Сума військового збору до сплати складає 13,6 млн грн., що перевищує минулорічні показники на 1,4 млн гривень.

Повернення з бюджету у вигляді податкової знижки отримають 6315 громадян на загальну суму 13,4 млн гривень. Про це повідомив начальник управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Дніпропетровській області Владислав Воінов.

Про одержані у 2018 році понад мільйонні статки повідомили 286 громадян Дніпропетровської області. Загальна сума їх минулорічного задекларованого доходу складає 2,6 млрд гривень.

 

Подробнее

5 липня Уряд виділив 400 млн грн на програми ремонту існуючих та будівництво нових спортивних комплексів при школах та 50-метрових та 25-метрових басейнів і оздоблення прилеглих територій. 10 липня  парламентський Комітет з питань бюджету погодив розподіл субвенції з державного бюджету територіальним громадам на спорудження спорткомплексів та басейнів.

Подробнее

З початку 2019 року органами ДФС у Дніпропетровській області та Дніпропетровською митницею ДФС забезпечено у бюджети всіх рівнів (без врахування Дніпропетровського управління офісу ВПП ДФС) 39 млрд 481,7 млн грн, що на 10 млрд 672,9 млн грн перевищує показник відповідного періоду минулого року. Про це повідомила в.о. начальника ГУ ДФС у Дніпропетровській області Ірина Сікіріна.

Так, до державного бюджету впродовж шести місяців 2019 року спрямовано 27 млрд 277,4 млн грн, що на 8 млрд. 17,3 млн грн (або на 41,6%) більше надходжень січня - червня минулого року.

До місцевих бюджетів за відповідний період забезпечено 12 млрд 204,3 млн гривень. Це на 2 млрд 655,6 млн грн (або на 27,8%) більше фактичних надходжень І півріччя 2018 року.

Єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у першій половині поточного року зібрано 7 млрд 758,7 млн грн, що перевищує минулорічні показники на 1 млрд 258,2 млн грн (або на 19,4%).

 

Подробнее
Голосование
Сможет ли Владимир Зеленский быть самостоятельным президентом?
Нет, не сможет
Да, сможет