Український YouTube-блогер Роман Алексенко втрапив у незвичну ситуацію – під час пересування у своєму автомобілі Tesla, він перевів транспортний засіб у режим автопілота і перемістився на задні пасажирські сидіння. Через деякий час авто Романа зупинила поліція за перевищення швидкості. Відповідне відео блогер виклав на своєму каналі.
Вийшла дивна і трохи кумедна ситуація – поліцейський розгубився і не знав, кого саме штрафувати, адже автомобілем керував не Роман, а автопілот. Представники поліції намагались звінуватити Алексенко в тому, що він неправильно налаштував свій автопілот, на що блогер відповів, що він не може втручатись у роботу автопілота і той працює автоматично.
То хто ж винний у порушенні правил дорожнього руху в цій ситуації?
На даний момент автопілот в автомобілях Тесла не є досконалим, що уже не раз ставало причиною ДТП та навіть смертельних аварій.
Так, у липні 2020 року власник Tesla Model S в Альберті, Канада, був звинувачений у небезпечній їзді після того, як його зупинила під час сну в керованому автопілотом автомобілі, що рухався зі швидкістю 150 км / год. Даний випадок став ще одним приводом порушити питання щодо частково автоматизованої системи водіння Tesla, автопілота та відповідальності водія.
9 липня 2020 канадська конна поліція повідомила, що отримала скаргу на необережну їзду по шосе 2 поблизу Поноки в Альберті. Співробітники почали переслідувати транспортний засіб з блимаючими аварійними вогнями, і в цей момент транспортний засіб “автоматично почав прискорюватися”, з часом досягши швидкості 150 км / год, заявила поліція. Після наїзду на транспортний засіб водія, 21-річного чоловіка з Британської Колумбії, звинуватили в перевищенні швидкості та керуванні автомобілем під час втоми, внаслідок чого на 24 години зупинили дію посвідчення. Пізніше на чоловіка також склали звинувачення у небезпечному водінні.
Виходить, що спати на задньому сидінні авто, що керується автопілотом – правопорушення.
З моменту запуску системи автопілоту в 2015 році, власники Tesla шукали нові та креативні способи обдурити автопілот, який все ж вимагає мінімальної участі водія в керуванні . Власники таких авто часто сиділи на задньому сидінні, поки їхні машини «автономно» їхали по шосе. Тесла у відповідь на таку поведінку оновила своє програмне забезпечення, щоб вимагати від водіїв тримати руку на кермі. Це здавалося розумним вдосконаленням, поки один водій не зрозумів, що все, що потрібно зробити, щоб обдурити систему – вставити апельсин у рульове колесо, щоб імітувати тиск людської руки. А винахід “Автопілот Бадді” – це шматок магнітного пластику, який кріпиться до керма, щоб створити враження, що водій тримає там свої руки.
У компанії Ілона Маска заявляють, що система автопілота не є повністю автономною, а лише допоміжною; вона не є такою, що повністю заміняє водія.
Наскільки готове українське законодавство до подібних ситуацій – видно на відео. Зрозуміло, що інструкція дій поліцейського в подібних випадках має бути чітко прописана, як і правила дорожнього руху. А щодо водія – за умов наведеного вище, виходить, що він порушив правила водіння, адже не мав права повністю передавати керування машиною автопілоту.