Які права та обов’язки є у журналістів під час виборів? Що потрібно знати ЗМІ про виборче законодавство? Ці та інші питання обговорили журналісти, медіаюристи та представники громадськості під час засідання «круглого столу», ініційованого ДОО НСЖУ.
Про це повідомляє видання «ДНЕПР. ГЛАВНОЕ».
Центральна виборча комісія оголосила 5 вересня початком виборчого процесу. У цей період особливого значення набуває діяльність журналістів, які будуть доносити до аудиторії інформацію про хід виборів та кандидатів.
«У період виборів, як і взагалі у своїй роботі, журналіст повинен дотримуватися законів та етичних норм, принципів точності фактів, збалансованості подання інформації. Представникам ЗМІ треба пам’ятати, що вибори рано чи пізно закінчаться, а відновити репутацію потім буде складно», – зазначив на початку зустрічі голова правління ДОО НСЖУ Олексій Ковальчук.
На газетних шпальтах чи в ефірі теле-радіоканалів реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації. Так, щоб її можна було ідентифікувати. Прихована реклама українським законодавством забороняється.
Олексій Ковальчук також додав, що під час виборів Спілка зазвичай запроваджує спеціальну «гарячу лінію», на яку журналіст може зателефонувати і повідомити про факти тиску чи перешкоджання професійній діяльності під час виборчої кампанії. Тому як тільки стануть відомі цьогорічні контакти, інформацію буде поширено серед журналістів та редакцій.
Місяць тому обласна журналістська організація звернулася до народних депутатів з проханням ініціювати ухвалення Верховною Радою України постанови про забезпечення безперешкодної діяльності ЗМІ під час виборів. Згідно з цією постановою за місяць до виборів запроваджується мораторій на перевірки ЗМІ. Прийняття документу дасть змогу редакціям працювати спокійно під час виборів та усуне адміністративний тиск на колективи.
Про медійні аспекти виборчого законодавства розповів адвокат, член ревізійної комісії ДОО НСЖУ Сергій Воронський. Він зокрема зазначив, що у новому Законі України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015р. є 7 і 8 розділи, в яких чітко роз’яснюються аспекти інформаційного забезпечення виборів та передвиборчої агітації. «Обов’язково уважно перечитайте новий закон. У ньому прописані засади участі засобів масової інформації в інформаційному забезпеченні виборів, основні принципи роботи ЗМІ, умови розміщення агітаційних матеріалів, порядок використання друкованих та електронних засобів масової інформації тощо», – порадив юрист.
На думку виконавчого директора Дніпропетровського обласного відділення ВГО «Комітет виборців України» Станіслава Жолудєва, сьогодні в Україні практично немає незалежної журналістики. Тому про об’єктивність ЗМІ складно говорити. «Я особисто прихильник законопроекту, в якому йшлося про заборону політичної реклами в будь-яких засобах масової інформації. На жаль, загальні положення закону досить часто залишаються лише деклараціями», – зазначив представник КВУ.
Щодо українського законодавства регіональний представник Інституту масової інформації, журналіст Зоя Красовська додала, що зараз на розгляді профільного Комітету знаходиться законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження передвиборної агітації та протидії прихованій рекламі (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=56283). Над документом працювали експерти і медіаюристи ІМІ спільно з народними депутатами. У разі його ухвалення Верховною Радою, за словами Зої Красовської, чимало важливих питань з розміщення політичної реклами буде врегульовано.
Також представник ІМІ зауважила, що ще кілька років тому довіра до медіа була майже на рівні з релігійними організаціями. Опитування, яке проводила “Телекритика” в червні, показало неприємні результати: 19% громадян втратили довіру до ЗМІ.
Протягом цьогорічних місцевих виборів Інститут масової інформації здійснюватиме моніторинг ЗМІ в регіонах в двох напрямах: «джинса» і порушення прав журналістів. А за номером (050) 44-77-063 можна звернутися на «гарячу лінію» ІМІ для консультацій щодо законодавства, а також повідомити про порушення прав журналістів.
Наприкінці обговорення Олексій Ковальчук ще раз звернувся до присутніх представників медіа із закликом бути обережними і пам’ятати, що жоден матеріал не вартий здоров’я чи життя журналіста.