В Україні влітку 2023 року повернули правила повірки лічильників, які діяли до повномасштабного вторгнення РФ (до цього процедура була необов’язковою). У тому числі це стосується лічильників води. На відміну від лічильників газу, де періодичну повірку завжди оплачує облгаз, за аналогічну процедуру з водяними приладами обліку може платити і споживач.
У яких випадках це відбувається, розповіли у Головному управлінні Держпродспоживслужби Одеської області. Також українцям пояснили, як має проводитись перевірка приладів обліку гарячого та холодного водопостачання.
Повірка лічильника води – хто має платити
Все залежить від договору споживача із постачальником послуг. Якщо в ньому немає окремого пункту, який регулює оплату періодичної повірки лічильників, сплачує за неї той, хто є власником приладу обліку. А це може бути як споживач, так і водоканал, або взагалі керуюча компанія (наприклад, ОСББ).
Однак таке правило діє виключно у разі укладання індивідуальних договорів. Якщо ж співвласники багатоквартирного будинку не мають індивідуальних договорів з водопостачання, повірка забезпечується виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування.
Коли проводять повірку лічильника води
Споживача повинні попередити про періодичну повірку не пізніше ніж за місяць до дати проведення процедури. Якщо ж споживач сам попросив про перевірку приладу обліку (наприклад, було встановлено новий лічильник або зламався старий), про час її здійснення повинні повідомити протягом трьох днів.
Повірка обов’язково проводиться один раз на чотири роки або після ремонту лічильника. Враховуючи, що виробником встановлено термін експлуатації приладу від 10 до 12 років, повірка може здійснюватися не більше трьох разів. Якщо споживач користується лічильником понад 10 років, є ймовірність, що державну перевірку такий прилад може не пройти.
Зазвичай повірка лічильника триває близько п’яти днів та передбачає демонтаж приладу обліку. Після цього пристрій перевіряють у лабораторії, визначаючи його придатність для подальшої експлуатації. Демонтаж лічильника відбувається лише в присутності споживача, що фіксується документально.
У разі демонтажу лічильника можуть встановити часовий прилад обліку. Якщо цього не відбувається, за період відсутності приладу обліку за воду доведеться заплатити згідно з державними нормами споживання або за середнім показником споживання за останні 12 місяців (залежно від водоканалу).
Проте, деякі підприємства надають послугу повірки лічильника без його демонтажу. Зазвичай, це коштує додаткових грошей, проте значно прискорює саму перевірку.
Після процедури представники виконавця здійснюють монтаж теж виключно у присутності споживача. Тоді ж відбувається опломбування та обов’язково оформлюється відповідний акт (це робиться і у разі повірки без демонтажу).
Крім місця монтажу, номера пломби, показань лічильника, цей документ має містити дату повірки та/або ремонту. Акт складається у двох примірниках, один зберігається у споживача, другий – у підприємства.
Лічильник води не пройшов повірку – що робити
Якщо прилад обліку був визнаний непридатним для подальшої роботи, вихід лише один – купівля та встановлення нового лічильника. Перед тим, як придбати пристрій, необхідно звернутися до постачальника послуги водопостачання.
Кожен лічильник повинен мати техпаспорт, в якому вказано його тип, діаметр приладу, заводський номер дата продажу. Під час покупки важливо перевірити комплектацію – вона має відповідати технічному паспорту.
Придбання та первинне встановлення нового лічильника води здійснюється за рахунок споживача, оскільки ця послуга не є складовою тарифу на холодне водопостачання та водовідведення. Після цього квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік.