За жовтень нафта подешевшала більше ніж на 13 %, в останній день місяця вартість бареля марки Brent становила $75,74. Але ціни на бензин на українських АЗС не поспішає повторювати спадну динаміку нафти. Чи збережеться поточна динаміка та коли українцям чекати зниження цін на пальне?
Про це позповів директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, повідомляє Інтернет-видання “ДНІПРО. ГОЛОВНЕ” з посиланням на ІА “Конкурент“.
“Падіння ціни нафти – це дуже добрі новини для України. На мою думку, листопад стане місяцем зниження цін на пальне, оскільки падіння нафти є вже доволі відчутним. Це падіння почалося вже у жовтні, але ми поки не бачимо відповідної реакції АЗС. Це пов’язане з тим, що у жовтні ринок зіткнувся з дуже серйозним ресурсним дефіцитом. Особливо гостро стояло питання по дизельному паливу: адже дуже різко впали поставки з Білорусі. Якщо зазвичай обсяг поставок у цьому напрямку становив 200 тисяч тонн у місяць, то у поточному жовтні він зменшився приблизно до 160 тисяч тонн. Це падіння на 20 %”, – розповів експерт.
Також жовтень подарував сюрприз – чудову погоду, а це продовжило сезон активного споживання нафтопродуктів, і трейдери виявилися до цього не готовими. Ніхто не закуповував стільки палива: АЗС розраховували, що продажі будуть “затухати”, а вони залишилися на дуже високому, вересневому рівні. Через це дефіцит відчувався дуже різко, особливо наприкінці місяця.
“Через це ціни не тільки не впали, але деінде навіть зросли: ми бачимо, що найбільша мережа АЗС групи “Приват” підняла ціни на дизельне пальне. І сьогодні ми бачимо дуже незвичний випадок: дизельне пальне на АЗС цієї мережі є дорожчим, ніж бензин А-95. Це яскраво ілюструє проблему. Ба більше, група “Приват” була змушена почати імпорт палива: до цього вона з 2016 року послуговувалася лише власним виробництвом у Кременчузі, на заводі Укртатнафти. У жовтні компанія почала імпорт морем. Пальне, яке заходить, є дорогим, оскільки придбане на строковому ринку”, – пояснив Сергій Куюн.
Із його слів, цей дефіцит поставив підніжку падінню цін, на яке сподівалися експерти. Що стосується гальмування падіння цін на бензин, то воно частково пов’язане з тим, що трейдери компенсують понаднормовою маржою на бензин втрату прибутку з дизельного палива. Умовно кажучи, націнки щодо дизельного пального сьогодні майже немає, а от націнка на бензин є на 1-1,5 грн вищою, ніж мала би бути. Вона компенсує те, що не добирають по дизелю.
“Але у листопаді ми очікуємо падіння цін на пальне. Осінь потроху вступає у свої права, споживання падатиме, і ціни також мають просісти відповідно до падіння ціни на нафту. Хоча ситуація по дизелю лишається невизначеною: Білорусь досі не каже, скільки пального може поставити у листопаді. Можливо, це свідомий крок з її боку, оскільки зараз йде період перемовин та контрактування пального на наступний рік (з українськими компаніями). Білорусь може свідомо тримати ринок у невизначеності, щоб підігріти цікавість ринку до свого продукту і таким чином продати його дорожче”, – розповів експерт.