Як подолати кризу на паливному ринку, яку спричинила моновлада “Слуг народу” своєю непрофесійністю й бездіяльністю?
На паливному ринку України розростається криза. Кожен 5-й літр бензину в країні – фальсифікат, 40% ринку бере участь в податкових «скрутках», а «сірі» АЗС продають неякісне пальне, ухиляються від сплати податків і створюють загрозу життю і здоров’ю людей.
Президент Нафтогазової Асоціації України (НАУ) Неля Привалова називає покроково план подолання кризи.
Новим главою найбільшого галузевого об’єднання Нафтогазова Асоціація України (НАУ) було обрано Нелю Привалову ще 17 жовтня 2018.
З 2017р Привалова очолює комітет з питань податкової та митної політики Нафтогазової Асоціації України. Проходила навчання бюджетної політиці в США і Австрії. Має досвід співпраці з міжнародними фінансовими інститутами: МВФ і Світовий Банк. Кандидат економічних наук. Має урядові нагороди.
Неля Привалова переконана: «Якщо проблему засилля «тіньового» ринку пального не вирішувати зараз, держава і надалі втрачатиме по 20 млрд грн надходжень на рік, що відповідно вдарить по кишені всіх українців».
У НАУ вважають, для ліквідації нелегального сегмента на паливному ринку, необхідно зробити наступні 5 кроків.
- Вести акциз на розчинники
Міні-НПЗ ввозять в країну десятки тисяч тон речовин, які не обкладаються акцизом, які змішуються з пальним заради економії. Щоб це припинити, в НАУ вважають правильним введення в підакцизну групу всіх сумішей, які називають загальним словом «розчинники». Всі вони є товарами подвійного призначення, тобто можуть бути використані як за прямим призначенням, наприклад, для лакофарбової промисловості, так і у вигляді октанопідвищуючих присадок для нафтопродуктів. Таким чином з’явиться можливість і більше інструментів для контролю, а за махінації можна буде притягати до відповідальності.
2. Публічність інформації про сплачені податки кожним учасником ринку
Це буде дуже показово, якщо кілька компаній з однаковою мережею АЗС, приблизно однаковим рівнем самих АЗС, покажуть суми сплачених податків тій чи іншій станцією. Ці суми точно не можуть відрізнятися в 100 разів, і навіть в 10 разів. Вони можуть відрізнятися на кілька відсотків, тому що у кожного своя особливість бізнес-моделі. Така публічна інформація допомогла б суспільству зрозуміти, хто в цьому бізнесі, який рівень соціальної відповідальності несе.
3. Повноцінно використовувати СЕАРП та лічильники рівнеміри й витратоміри.
Повноцінне використання вже наявних системи електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) та лічильників рівнемірів і витратомірів на паливних резервуарах дозволяють в реальному часі бачити абсолютно всі транзакції з пальним. Ці системи знаходяться в Податковій, дані надають учасники ринку, для різних даних є свої терміни і умови подачі. Можливо, варто дати доступ до цієї системи і правоохоронним органам, особливо тим підрозділам, які борються з нелегальним обігом підакцизних товарів. Тоді вони могли б користуватися цією аналітикою, бачити, де з’являються «аномалії», і відразу давати запити.
4. Зняти мораторій на позапланові фактичні перевірки
Мораторій був введений в 2020 році в зв’язку з пандемією коронавірусу. Тоді увагу контролюючих органів було відвернуто від нелегального сегмента на паливному ринку. Однак проблеми на ринку стрімко розросталися.
У НАУ ми переконані, що мораторіїв на перевірки всього, що стосується підакцизної групи і ПДВ, апріорі вводити не можна. Протягом 2021 року ми намагаємося реанімувати процес боротьби з нелегальним сегментом, але незважаючи на гарні звіти органів влади в ЗМІ, очищення ринку від «сірого» сегмента не відбувається.
5. Анулювати ліцензії, незаконно отримані «сірими» точками
Варто також відзначити, що на сьогоднішній день в Україні працює близько 600-800 «сірих» АЗС. Ці об’єкти з незрозумілих причин отримали ліцензії, не будучи нормально спроектованими і введеними в експлуатацію з дотриманням всіх нормативних вимог. По суті, ці об’єкти, як і раніше, залишаються тими ж «підзаборними бочками». Влада має законні інструменти, щоб провести інвентаризацію всіх документів, які «сірі» АЗС подавали на отримання ліцензії. У разі виявлення порушень є прямі норми закону, що дозволяють анулювати ці ліцензії. Треба застосувати санкції до тих, хто обдурив державу.
У НАУ ми впевнені, що ліквідація нелегального сегмента паливного ринку створить рівні конкурентні умови ведення бізнесу, дозволить знизити ціни для споживачів і збільшити надходження до бюджетів країни, в тому числі для будівництва доріг, потреб оборони та медицини.