Інтернет-видання «Дніпро.Головне»

Яка юридична відповідальність за екологічні правопорушення в Україні

З кожним роком питання екології стає все більш гострим, а наслідки забруднення довкілля відчуває на собі кожен. В Україні, багатій на природні ресурси, захист екосистеми є пріоритетним завданням. Саме тому юридична відповідальність за екологічні правопорушення набуває особливого значення як дієвий механізм запобігання та покарання за завдану природі шкоду. Детальніше про все розповість «Дніпро Оперативний».

Що відноситься до екологічних правопорушень?

До екологічних правопорушень належать протиправні, винні (за винятком окремих випадків, передбачених законом) діяння (дії або бездіяльність), що посягають на встановлений в Україні екологічний правопорядок та призводять або можуть призвести до шкідливих наслідків для навколишнього природного середовища, здоров’я людини та майнових інтересів.

До основних видів екологічних правопорушень можна віднести:

Порушення прав громадян на екологічно безпечне навколишнє середовище: 

Порушення норм екологічної безпеки: 

Порушення у сфері використання природних ресурсів: 

Інші екологічні правопорушення: 

Залежно від характеру та ступеня суспільної небезпеки екологічні правопорушення можуть тягнути за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.

Види юридичної відповідальності за екологічні правопорушення в Україні

В Україні за вчинення екологічних правопорушень передбачено чотири основні види юридичної відповідальності:

Важливо зазначити, що за одне й те саме екологічне правопорушення залежно від його характеру та наслідків може наступати одночасно кілька видів юридичної відповідальності.

Штрафи як основний вид адміністративного стягнення за забруднення

Штраф дійсно є одним з основних видів адміністративного стягнення, що застосовується за екологічні правопорушення, зокрема за забруднення навколишнього природного середовища. Це грошове стягнення, що накладається на громадян та посадових осіб, винних у вчиненні адміністративних проступків у сфері екології.

Застосування штрафів як адміністративного стягнення за забруднення має на меті:

Розміри штрафів за забруднення в Україні

Розміри штрафів за різні види забруднення встановлюються КУпАП. Вони можуть значно варіюватися залежно від:

Приклади штрафів, передбачених КУпАП:

Наведені розміри штрафів можуть змінюватися відповідно до чинного законодавства. Рекомендується звертатися до актуальних текстів законів для отримання точної інформації.

Інші види санкцій за екологічні правопорушення

Окрім штрафів, за екологічні правопорушення в Україні передбачені й інші види санкцій, що залежать від виду юридичної відповідальності:

1. Дисциплінарна відповідальність:

2. Адміністративна відповідальність (згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення):

3. Цивільно-правова відповідальність (згідно з Цивільним кодексом України та Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища»):

4. Кримінальна відповідальність (згідно з Кримінальним кодексом України):

Таким чином, система санкцій за екологічні правопорушення в Україні є досить розгалуженою та передбачає різні види відповідальності залежно від характеру та тяжкості вчиненого порушення. Це дозволяє застосовувати адекватні заходи впливу для забезпечення охорони навколишнього природного середовища та екологічної безпеки.

Дії громадян та громадських організацій у випадку виявлення екологічних правопорушень

У випадку виявлення екологічних правопорушень громадяни та громадські організації в Україні мають право та можуть вчиняти низку важливих дій для захисту довкілля та притягнення винних до відповідальності. Ось основні з них:

Дії громадян:

  1. Фіксація правопорушення:
    • Фото- та відеофіксація.
    • Запис свідчень.
  2. Повідомлення компетентних органів:
    • Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція).
    • Національна поліція України.
    • Органи місцевого самоврядування.
    • Спеціалізовані органи: це можуть бути органи рибоохорони, лісової охорони тощо. 
    • Гаряча урядова лінія 1545.
  3. Надання інформації при зверненні:
    • Чітко та детально опишіть суть правопорушення, місце, час, можливих винуватців, наявні докази (фото, відео).
    • Зазначте свої контактні дані для зворотного зв’язку.
    • За можливості, надайте копії наявних доказів.
  4. Контроль за розглядом звернення:
    • Зареєструйте своє звернення та отримайте підтвердження його прийняття.
    • Відстежуйте хід розгляду справи та у встановлені законом строки отримуйте відповіді від компетентних органів.
    • У разі бездіяльності або неправомірних дій посадових осіб, оскаржуйте їхні рішення у встановленому законом порядку.
  5. Звернення до засобів масової інформації та соціальних мереж.

Дії громадських організацій:

Громадські організації мають ширші можливості для впливу на ситуацію з екологічними правопорушеннями:

  1. Проведення власних розслідувань. 
  2. Надсилання запитів на публічну інформацію. 
  3. Звернення до органів влади з вимогами.
  4. Участь у громадських слуханнях та обговореннях.
  5. Організація та проведення акцій протесту.
  6. Звернення до суду: подання позовів про відшкодування шкоди, завданої довкіллю, оскарження незаконних рішень та дій органів влади у сфері екології. 
  7. Взаємодія зі ЗМІ та налагодження комунікації з громадськістю.
  8. Співпраця з іншими громадськими організаціями та екологічними експертами.

Активна позиція громадян та громадських організацій є важливим фактором у боротьбі з екологічними правопорушеннями та забезпеченні екологічної безпеки в Україні.

Роль державних органів у контролі за дотриманням екологічного законодавства

Роль державних органів у контролі за дотриманням екологічного законодавства в Україні є ключовою для забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього природного середовища. Цю функцію виконує ціла низка органів, кожен з яких має свої повноваження та сфери відповідальності.

Основні державні органи, що здійснюють контроль у сфері екології:

Основні напрямки діяльності державних органів у сфері екологічного контролю:

Ефективний контроль з боку державних органів є запорукою дотримання екологічного законодавства, запобігання забрудненню довкілля та забезпечення екологічних прав громадян.