Інтернет-видання «Дніпро.Головне»

Дніпрянки з’явилися в перших у світі виставах з доповненою реальністю

Хореографки й танцівниці з Дніпра Ольга Безгінова та Анастасія Кузьмічьова взяли участь у проєкті «ALTstage: Крок з екрану». Це розроблена в Україні міжнародною командою унікальна технологія використання доповненої реальності (AR) разом з живими подіями або відеоконтентом.

Сайт altstage.com.ua відкрили для всіх бажаючих і там уже представлені чотири вистави сучасного танцю з AR, в тому числі перформанс дніпрянок «Повторіть, будь ласка». Подивитися їх можна будь-де, безкоштовно, маючи лише ноутбук або комп’ютер та сучасний смартфон з відповідним застосунком.

«Уявіть, що площина екрану та простір сцени більше не відділені одне від одного. Актор прямо на ваших очах стає то пласким, то об’ємним і може вільно пересуватися між екранною та сценічною реальностями. Чи бачили ви щось подібне? Чи відчували присутність актора прямо тут, у вас вдома, у тривимірному просторі перед екраном? Ми хочемо подарувати вам ці відчуття», — стверджує менеджер проєкту ALTstage Олександр Маншилін.

Побачити, як саме це працює, можна  на сайті altstage.com.ua, попередньо встановивши мобільний застосунок ALTstage через Google Play чи App Store. Ноутбук стане сценою, а танцівники зроблять крок з екрану та з’являться на клавіатурі. Цей режим роботи технології розробники назвали HOME. Інший режим — LIVE — створений для живих подій, наприклад, театральних вистав: сценічний простір ділиться на три шари — екран проєкції, живих виконавців та доповнену реальність, а всі присутні глядачі одночасно бачать AR через власні смартфони. Також дізнатися, як працює технологія, можна у короткому відео.

«Вгадати, як це має виглядати в результаті, було складно, адже такого ніде ще не було. Уявлялося щось на зразок тривимірних тварин в Google Animals. А то, що вийшло, звичайно, дуже вражає, — вважає Ольга Безгінова. — Це новий рівень у розвитку сучасного танцю і театру взагалі».

Анастасія Кузьмичова прийшла до тієї ж думки, але це був складніший шлях: «Довелося сильно змінити нашу первинну задумку, і всередині мене зростав природним чином протест. Але зараз я розумію, що це зовсім новий рівень, — ділиться хореографка. — Зараз я працюю в класичному форматі комунікації з глядачем, але після ALTstage, звичайно, з’явилися нові ідеї і навіть плани роботи з доповненою реальністю».

Її колега впевнена, що для глядачів це буде незвичайний досвід в будь-якому випадку. Навіть якщо вони не отримають тих вражень, яких очікували від доповненої реальності. «Це тільки перший крок у створенні нового формату. Я сприймаю це як появу мобільних телефонів, — наводить приклад Ольга Безгінова. — Хто міг 20 років тому подумати, що у кожного буде смартфон з сенсорним екраном? Напевно йі тут все буде розвиватися з часом».

Як українцям вдалося зробити те, чого не робив ще ніхто у світі, пояснює Антон Овчінніков, креативний продюсер ALTstage: «Ми працювали у двох напрямках. Перший — синхронізація потоків відео у доповненій реальності та на екрані. Це давало можливості для поєднання двох реальностей в одну. Другий напрямок — створення можливості відтворювати у доповненій реальності волюметричного (об’ємного) відео. Не 3D-моделі, а саме відеозапису реальної людини. Вдалося оптимізувати його до такого стану та об’єму, щоб зробити придатним для відтворення більшістю сучасних смартфонів. Як жартують наші програмісти, «засунули двигун від літака під капот автівки».

Для демонстрації прототипу технології ALTstage під кураторством  хореографки й експертки в застосуванні мультимедійних технологій Марії Пяткової з берлінського Post Theater  було створено чотири коротких перформанси сучасного танцю. Іхні автори: Ярослав Кайнар, Ірина Башук, Ольга Дробиш та дует Ольги Безгінової та Анастасії Кузьмічьової. Але можливості застосування технології набагато ширші, тому на перші презентації в Києві, крім ЗМІ, були запрошені представники фешн-індустрії, театру, індустрії розваг, сфери освіти та навіть агробізнесу. В результаті розробники проєкту одержали кілька пропозицій співпраці.

За допомоги ALTstage можна створювати контент для різних видів мистецтва, освіти, медіа, маркетингу, реклами — будь чого, що треба презентувати. Розробники знайшли способи зробити технологію придатною для використання із звичайними гаджетами, та доступною для проєктів з невеликими бюджетами. А головним завданням проєкту є не пропозиція готових розважальних або мистецьких перформансів, а надання нових сучасних інструментів для цього.

«Це як у крафт-ресторані: ми не пропонуємо вам готовий бургер за рецептом. Ми пропонуємо вам інгредієнти, з яких ви самі можете створити свій неповторний бургер», — пояснює Олександр Маншилін.

Ідея ALTstage належить німецькому режисеру та драматургу Максу Шумахеру. Разом з Post Theater її втілюють українські Платформа сучасного танцю та IT-компанія WeAR Studio. Проєкт реалізується за підтримкиДому Європи (програма Європейського Союзу) та Українського культурного фонду (УКФ). Восени розробники запустять платформу ALTstage, де можна буде розміщувати контент у цьому форматі та  ділитися ним з глядачами.

Быльше ынформацыъ про проэкт можна знайти за посиланнями: